nieuwe gewoontes, elke dag water drinken

Van voornemens naar gewoontes

Het is dan wel geen oud en nieuw, en je goede voornemens voor 2017 hoef je nog niet te maken. Maar hoe zit het met je voornemens die je voor 2016 had gemaakt?

Was jij eind 2015 vastbesloten het dit jaar helemaal anders te gaan doen? Heb je goede voornemens gemaakt en heel erg van plan die echt te laten lukken? We zitten nu exact halverwege het jaar en dus een goed moment om daar eens naar te kijken. Wie weet heb je mijn eerdere blog gelezen met mijn tips over hoe je je voornemens kunt laten slagen: Goede voornemens

Het doel is om je goede voornemen in een nieuwe gewoonte te veranderen. Waarom? Omdat een gewoonte minder energie en tijd kost dan een bewuste actie. Over een gewoonte hoef je geen besluit te nemen en je hoeft jezelf er niet voor te motiveren. Denk maar eens aan het tandenpoetsen voor je gaat slapen. Dit doe je zonder erbij na denken en je hoeft jezelf er niet voor te motiveren.

Maar hoe zit dat nou met nieuwe gewoontes? Als eerste:

Gemiddeld duurt het 66 dagen voordat een nieuwe gewoonte een automatisme is geworden. Uit onderzoek blijkt om een nieuwe gewoonte écht geïmplementeerd te krijgen in je leven heb je gemiddeld genomen nog meer tijd nodig namelijk tussen de 18 en 254 dagen! (time-management)

Hoe zorg je er nu voor dat je jezelf die eerste 66 dagen door helpt om je voornemen in een gewoonte te veranderen?

  1. Schrijf je nieuwe gewenste gewoonte op in je agenda. Dit werkt beter dan een los briefje want die raak je weer kwijt. Dingen die in je agenda staan voelen noodzakelijker dan losse notities, bovendien herinner je jezelf constant aan je gewenste gewoonte.
  2. Maak het niet te groot. Wil je meer bewegen, begin dan met elke ochtend een klein rondje lopen in plaats van 1x per week 10 km willen lopen. Of wil je meer water drinken, start met een glas na het ontbijt. Lukt dat, kun je het verder opbouwen.
  3. Ben tevreden met elk succes. Je kunt niet van niets naar alles gaan. Maar door op te bouwen en elke dag bijvoorbeeld een minuut langer te rennen bouw je al goed op.
  4. Ben je iemand die een stok achter de deur nodig heeft? Deel je gewenste gewoonte met anderen, plaats desnoods elke dag je glas water op facebook.
  5. Maak je nieuwe gewoonte een onderdeel van jezelf. Zeg bijvoorbeeld ik drink elke dag minstens een glas water, of ik loop elke dag een rondje. Zo gaat het bij je horen.

Ik ben benieuwd wat jouw nieuwe gewoonte wordt die je gaat volhouden. Die van mij? Ik wil elke dag een minuut planken (na drie kinderen moet ik ergens beginnen toch ;))

Deel dit bericht